ŻELATYNA W DIECIE SPORTOWCA. CO NOWEGO?

W przeciwieństwie do tkanki mięśniowej, dorobek naukowy dotyczący strategii żywieniowych wspierających funkcjonowanie tkanek miękkich (ścięgna, więzadła) jest niewielki, dlatego bardzo cieszy pierwsza praca opublikowana kilka dni temu w czasopiśmie The Journal American of Clinical Nutrition.

Badanie zostało zaprojektowane w celu zweryfikowania skuteczności suplementacja żelatyny wzbogacanej witaminą C w kontekście syntezy kolagenu. W badaniu przeprowadzonym metodą krzyżową oraz z podwójnie zaślepioną próbą, wzięło udział 8 zdrowych mężczyzn. Uczestnicy w losowej kolejności otrzymali placebo, 5 lub 15 g żelatyny, a każdy z napojów zawierał dodatkowo 48 mg witaminy C.

zrzut-ekranu-2016-11-17-o-17-09-00

Na załączonej grafice można zweryfikować protokół badania. Sześćdziesiąt minut przed wykonaniem ćwiczenia (6 minut ciągłego skakania na skakance) uczestnicy spożyli testowany napój. Przed jego konsumpcją oraz przed rozpoczęciem protokołu treningowego od badanych osób pobrano krew, którą następnie odwirowano, by wykorzystać surowicę do odżywiania modelu więzadła opracowanego za pomocą metody inżynierii tkankowej. Następnie przez kolejne 3 dni uczestnicy kontynuowali schemat treningowy co 6 godzin. Dodatkowo czterokrotnie pobrano od nich próbki krwi w celu oznaczenia PINP (N-końcowy propeptyd prokolagenu typu I), wskaźnika syntezy kolagenu.

Okazało się, że suplementowane napoje zawierajace żelatynę prowadzą skutecznie do zwiększenia stężenia w krwiobiegu aminokwasów, takich jak: glicyna, prolina, hydroksyprolina oraz hydroksylizyna, przy czym szczytowe wartości obserwowane były 60 minut po konsumpcji suplementu (zawierającego 15 g żelatyny). Co więcej, spożywanie 15 g żelatyny skutkowo dwukrotnie wyższą koncentracją PINP we krwi w porównaniu do mniejszej ilości suplementowanej żelatyny oraz placebo, co sugeruje zwiększoną syntezę kolagenu w organizmie. Dodatkowo wyniki badań przeprowadzonych z wykorzystaniem modelu inżynierii tkankowej wykazały zwiększoną zawartość kolagenu oraz poprawę właściwości mechanicznych w wyniku suplementacji testowanych napojów.

Podsumowując, dodatek żelatyny do schematu treningowego uwzględniającego ćwiczenia o podobym wzorcu uwzględnionym w badaniu skutkuje wzmożoną syntezą kolagenu, co z kolei może prowadzić do prewencji kontuzji tkanek miękkich lub wspomagania procesu ich rekonwalescencji.

Shaw, G., Lee-Barthel, A., Ross, M.L., Wang, B., and Baar, K. (2016). Vitamin C–enriched gelatin supplementation before intermittent activity augments collagen synthesis. Am J Clin Nutr ajcn138594.
udostępnij na:

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: