TEORIA PROGU LEUCYNOWEGO

Dzisiaj kilka słów na temat tego, dlaczego leucyna jest tak ważnym aminokwasem w procesie budowania tkanki mięśniowej.

Teoria progu leucynowego zakłada, że w celu wywołania istotnego (maksymalnego) wzrostu procesu syntezy białek mięśniowych (MPS) po spożyciu posiłku białkowego, wewnątrzmięśniowe stężenie leucyny musi osiągnąć pewien poziom – tj. przekroczyć próg leucynowy. Oznacza to, że produkty białkowe bogate w ten aminokwas będą znacznie skuteczniejsze w procesie stymulacji MPS niż ich odpowiedniki charakteryzujące się małą zawartością leucyny (np. białko serwatkowe vs. białko sojowe). Co więcej tempo strawności białka, a w konsekwencji szczytowa leucynemia, również jest istotnym czynnikiem wpływającym na aktywację procesu MPS (np. białko serwatkowe vs. białko kazeinowe).

Co więcej próg leucynowy podlega modyfikacji, tj. może zostać obniżony wskutek treningu oporowego oraz ulega podwyższeniu pod wpływem procesu starzenia się oraz braku aktywności fizycznej. Biorąc pod uwagę czynniki wpływające na labilność omawianego progu, dokładna ilość leucyny niezbędna do jego przekroczenia nie została ustalona i waha się w zakresie populacji w zależności od wieku i poziomu aktywności fizycznej. W badaniach pochodzących z laboratorium Moore’a oraz Witarda ustalono, że 20 g wysokiej jakości białka, zawierającej od 1,7 do 2,4 g leucyny, skutkuje maksymalnym nasileniem procesu MPS wśród młodych oraz wytrenowanych mężczyzn. Oznacza to, że w tej grupie populacji jest to ilość bezwzględnie minimalna, niezbędna do przekroczenia progu leucynowego. Jednak wśród osób starszych ilość leucyny, a co za tym idzie samego białka, konieczna do maksymalizacji procesu MPS wydaje się być dwukrotnie wyższa.

Zweryfikowano także w badaniach, że dodatek 5 g, ale nie 3 g leucyny do suboptymalnej dawki (6,25 g) odżywki białkowej w takim samym stopniu stymuluje proces MPS jak dawka 25 g izolatu białka serwatkowego. Warto jednak dodać, że pomimo samodzielnej zdolności leucyny do aktywacji procesu MPS, w przypadku braku pozostałych aminokwasów egzogennych proces ten jest ograniczony.

Załączone obrazki prezentują (a) stopień nasilenia procesu syntezy białek mięśniowych oraz (b) koncepcję progu leucynowego.

leucyna

Podsumowując, im większy oraz gwałtowniejszy wzrost leucyny we krwi oraz, prawdopodobnie, wewnątrz mięśni tym większy wzrost procesu syntezy białek mięśniowych. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że posiłki cechujące się małą zawartością leucyny powinny być wzbogacane produktami o jej dużej zawartości. Dodatkowo osoby starsze oraz nieaktywne fizycznie potrzebują większych ilości leucyny w posiłku w celu przekroczenia omawianego progu, natomiast wysiłek fizyczny o charakterze siłowym uwrażliwia proces MPS na działanie leucyny.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje, pomimo że zarówno białko serwatkowe, kazeinowe jak i sojowe cechują się kompletnością białek oraz wskaźnikiem PDCAAS wynoszącym 1,0, to właśnie białko serwatkowe ze względu na wysoką zawartość leucyny, EAA oraz łatwostrawność będzie najskuteczniejszym narzędziem maksymalizującym proces MPS.
tabela na fb

 

Phillips S. 2014. A brief review of critical processes in exercise-induced muscular hypertrophy. Sports Med 44(1):71–7

 

udostępnij na:

1 comment

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: