SOK Z ARBUZA: NOWY SOK Z BURAKA?

Tlenek azotu (NO) jest istotną fizjologicznie cząsteczką sygnałową, która pośród swoich wielu funkcji może m.in. regulować przepływ krwi w wielu tkankach.

NO może być produkowany wewnątrz organizmu z azotanów w szlaku, których pośrednim metabolitem są azotyny, a te ostatecznie (w warunkach niskiej dostępności tlenu i niskiego pH) zostają przekształcone do NO. Źródłem azotanów mogą być produkty żywnościowe, w tym m.in. sok z buraka.

Inny szlak, który nasz organizm wykorzystuje do produkcji NO wykorzystuje jako substrat argininę, która pod wpływem syntazy tlenku azotu (NOS) przekształcana jest do wspomnianego NO. Niestety dostarczanie argininy w postaci suplementu diety jest nieskuteczne, ponieważ dostępność tego aminokwasu po jego spożyciu wynosi wyłącznie około 1%.

Alternatywą dla zwiększenia zasobów argininy w organizmie może być jednak konsumpcja cytruliny, która jest przekształcana w organizmie do argininy (cytrulina bierze udział zarówno w powstawaniu argininy jak i jest produktem jej rozpadu).

BADANIE

W maju tego roku w czasopiśmie Journal of Applied Physiology pojawiło się badanie, w którym autorzy postanowili zweryfikować skuteczność stosowania argniny oraz cytruliny w kontekście poprawy zdolności wysiłkowych.

Do badania zrekrutowano 10 dorosłych mężczyzn, którzy przez okres 7 dni przyjmowali placebo, argininę lub cytrulinę. W 6 oraz 7 dniu badania uczestnicy wykonali test wysiłkowy na rowerze stacjonarnym. Badanie było przeprowadzone metodą krzyżową, oznacza to że każdy z uczestników trzykrotnie (w losowej kolejności) wykonał test otrzymując za każdym razem inną substancję (poszczególne okresy przyjmowania suplementów były oczywiście przeprowadzone w odpowiednich odstępach czasowych, tzw. washout period).

W badaniu mierzono stężenie argniny, azotynów (NO2-) oraz ciśnienie tętnicze krwi. Test wysiłkowy, który wykonywali uczestnicy składał się z intensywnej 10 minutowej jazdy na rowerze stacjonarnym zakończonej 60 sekundowym sprintem. Wydolność mierzona była jako ilość pracy wykonanej podczas testu oraz zdolność do wykonania sprintu w jego ostatniej fazie.

Rezultaty? Zarówno suplementacja argininy (6 g dziennie) jak i cytruliny (6 g dziennie), w porównaniu do placebo, skutkowała zwiększeniem stężenia argininy we krwi w podobnym stopniu. Jednak stężenie cytruliny było wyższe tylko w przypadku po suplementacji właśnie tego składnika. Dodatkowo stężenie azotynów wzrosło istotnie tylko w przypadku argininy, mimo że dla cytruliny tendencja ta również była obserwowalna.

Jednak to nie te wyniki są w tym badaniu najistotniejsze. Wyłącznie w przypadku suplementacji cytruliny zaobserwowano obniżenie ciśnienia tętniczego. Dodatkowo cytrulina poprawiła tolerancję wysiłku wykonywanego z dużą intensywnością, a także skutkowała wykonaniem większej ilości pracy w trakcie całego testu. Zmiany te nie były obserwowane po podaży argininy. Wyniki pracy świetnie obrazuje grafika, która pochodzi z bloga prof. Askera Jeukendrupa.

cytrulina

SOK Z ARBUZA

Co z tym wszystkim ma wspólnego arbuz? Jest on względnie bogatym źródłem cytruliny. Gdzie jest więc haczyk? Dlaczego w badaniu nie wykorzystano soku z arbuza? Jeden litr soku z arbuza zawiera około 2,3 gramów cytruliny, oznacza to że aby dostarczyć ilość którą otrzymywali uczestnicy badania należałoby wypić aż 2,5 litra soku. Oczywiście jeżeli obiecujące rezultaty omawianego badania zostaną potwierdzone w kolejnych pracach być może producenci zaoferują nam na rynku, tak jak w przypadku soku z buraka, koncentrat soku z arbuza w formie „szotów”.

PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI

Na podstawie omówionego badania można wnioskować, że przyjmowanie 6 g L-cytruliny w formie proszku przez okres 6-7 dni skutkuje poprawą zdolności wysiłkowych, przynajmniej wśród rekreacyjnie ćwiczących osób.

SJ. Bailey, JR Blackwell, T Lord, A Vanhatalo, PG Winyard and AM Jones L-citrulline supplementation improves O2 uptake kinetics and high-intensity exercise performance in humans. J Appl Physiol 2015 May 28:jap.00192.2014. doi: 10.1152/japplphysiol.00192.2014

 

udostępnij na:

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: