NIE LICZYSZ KILOKALORII, KTÓRE TRAFIAJĄ NA TWÓJ TALERZ? CZASAMI POWINIENEŚ TO ZROBIĆ

Bynajmniej nie mamy na myśli intencjonalnego ograniczenia podaży energii w celu redukcji masy ciała. Wręcz przeciwnie, organizm sportowca niejednokrotnie ma problem z tym, aby w intensywnym okresie treningowym dynamicznie zaadaptować się do zwiększonego wydatku energetycznego. Taka niekorzystna sytuacja energetyczna organizmu, definiowana jako niska dostępność energii (dostępność energii = energia dostarczona z pożywieniem – koszt energetyczny ćwiczeń) prowadzi do m.in. zmian hormonalnych, które mogą objawiać się zmniejszeniem spoczynkowej przemiany materii (RMR, minimalna ilość energii niezbędna dla organizmu w celu zapewnienia jego prawidłowego funkcjonowania), zaburzonym obrotem kostnym (przewaga procesów katabolicznych nad procesem kościotwórczym), a w przypadku kobiet zaburzonym cyklem menstruacyjnym.

Jakie mogą być natomiast konsekwencje sportowe wynikające z niedopasowania ilości kilokalorii w jadłospisie względem kosztu energetycznego podejmowanych ćwiczeń? Na to pytanie pośrednio znajdziemy odpowiedź w jednym z niedawno opublikowanych badań.

W ciekawej pracy oceniono wśród zawodowych wioślarzy jaki wpływ m.in. na parametry metaboliczne (RMR) oraz sportowe (test  na dystansie 5 km oraz ocena zdolności utrzymania tempa) wywiera czterotygodniowy obóz treningowy. Oceniono także jak w odniesieniu do obciążeń treningowych zmienia się pobór energii wraz z dietą.

  1. W trakcie czterotygodniowego okresu treningowego zaobserwowano spadek RMR (całkowity oraz w przeliczeniu na beztłuszczową masę ciała), czego konsekwencją mogły być zmiany hormonalne (np. zmniejszenia sekrecji hormonów tarczycy, niestety w tej pracy autorzy tego nie zweryfikowani, więc jest to tylko hipoteza).journal.pone.0173807.g001
  2. W ciągu czterech tygodni, pomimo znaczącego wzrostu obciążeń treningowych (~20% w stosunku do okresu przed obozem), sposób żywienia (ilość energii oraz makroskładników) nie uległ istotnej zmianie.journal.pone.0173807.g002
  3. Drugi test oceniający zdolności wysiłkowe wykazał istotnie pogorszenie międzyczasów, prędkości, a także tempa w porównaniu do pierwszego testu, wykonanego przed rozpoczęciem obozu. Oczywiście mogło to być konsekwencją zmęczenia w następstwie obozu, ale jednym z wyjaśnień może być także niska dostępność energii wśród zawodników.journal.pone.0173807.g003

Oczywiście badanie posiada wiele ograniczeń (różnice w RMR wśród kobiet w zależności od fazy cyklu menstruacyjnego, testy oceny zdolności wysiłkowych wykonane w różnych warunkach środowiskowych, brak oceny subiektywnego odczuwania zmęczenia podczas testów etc.). Nie zmienia to jednak faktu, że nawet bardzo doświadczeni sportowcy mogą nie radzić sobie w sytuacji, gdy w wyniku wzrostu obciążeń treningowych konieczne jest zwiększenie poboru energii wraz z dietą w celu stworzenia optymalnych warunków sprzyjających adaptacji treningowej. W konsekwencji może to prowadzić to potęgowania się zmęczenia i niemożliwości realizacji założeń treningowych.

Woods, A. L., Garvican-Lewis, L. A., Lundy, B., Rice, A. J. & Thompson, K. G. New approaches to determine fatigue in elite athletes during intensified training: Resting metabolic rate and pacing profile. PLOS ONE 12, e0173807 (2017).
udostępnij na:

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: