N-ACETYLCYSTEINA (NAC)

N-Acetylcysteina (NAC) jest obiecującym suplementem o właściwościach antyoksydacyjnych, który stosowany krótkotrwale może prowadzić do poprawy zdolności wysiłkowych. Istnieją jednak pewne obawy związane z suplementacją NAC, które dotyczą ryzyka wystąpienia efektów ubocznych.

Zachęcamy wszystkich do lektury przeglądu systematycznego oraz meta-analizy dotyczącego NAC. Autorzy publikacji przeanalizowali wpływ suplementacji NAC na poprawę zdolności wysiłkowych oraz oszacowali ryzyko możliwości wystąpienia efektów ubocznych na skutek jej stosowania. Publikacja dostępna jest TUTAJ

Według wyników meta-analizy suplementacja NAC w dawce od 1,2 do 20 g na dzień związana jest z bardzo zróżnicowanym oddziaływaniem na zdolności wysiłkowe. Efekt może być pozytywny, mało istotny, a nawet niekorzystny. W związku z tym rzeczywisty wpływ suplementacji NAC na zdolności wysiłkowe pozostaje niejasny. Ryzyko wystąpienia objawów niepożądanych na skutek suplementacji NAC także pozostaje niewyjaśnione. Wydaje się jednak, że ryzyko wzrasta wraz ze zwiększeniem porcji NAC (>5 g/d większe ryzyko vs <2 g mniejsze ryzyko).

Choć wyniki meta-analizy nie są zachęcające, warto zagłębić się w lekturę publikacji, ponieważ okazuje się, że:

  • istnieje duże zróżnicowanie wyników pomiędzy publikacjami włączonymi do meta-analizy, które tłumaczyć mogą różne protokoły treningowe. Wydaje się, że NAC z większym prawdopodobieństwem może okazać się skuteczniejsze w przypadku ćwiczeń trwających >~6 minut, w szczególności jeżeli wysiłek fizyczny jest kontynuowany w stanie zmęczenia;
  • istnieje duże zróżnicowanie międzyosobnicze w zakresie skuteczności NAC. Fakt ten może tłumaczyć odmienny poziom rozwoju endogennych systemów obronnych przed reaktywnymi formami tlenu, produkowanych w następstwie procesu treningowego, a także zróżnicowana zdolność absorpcji NAC przez różne osoby.

Podsumowując, ze względu na ograniczoną liczbę badań trudno o rekomendację opartą na dowodach naukowych. Decydując się jednak na wprowadzenie NAC do planu suplementacyjnego, należy pamiętać o możliwości wystąpienia efektów ubocznych, a także o tym że długotrwałe stosowanie suplementów o właściwościach antyoksydacyjnych w okresie treningowym może hamować proces adaptacji organizmu.

udostępnij na:

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: