MLEKO VS MLEKO W PROSZKU

Proszek mleczny jest utrwaloną formą mleka, uzyskaną przez odparowanie z niego prawej całej zawartości wody (mleko zawiera 9-12% suchej masy natomiast proszek mleczny 95-97%). Zgodnie z PN-92/A-86024 (czyli norma o zasięgu krajowym) możemy wyróżnić dwa rodzaje mleka w proszku: pełne i odtłuszczone.

Mleko w proszku ma niewiele wad w stosunku do swojego płynnego odpowiednika. Jedną z nich może być smak. Pewne korzyści pod względem smaku może przynieść wcześniejsze schłodzenie przygotowanego mleka w proszku.

W kwestii wartości odżywczych oba mleka są względem siebie porównywalne. Około 25 g pełnego mleka w proszku (Łaciate) to odpowiednik 200 ml mleka (Łaciate 3,2%). Każda z porcji zawiera 6-8 gramów białka i dostarcza blisko 120 kcal energii. Zgodnie z opinią ekspertów U.S. Dairy Export Council mleko w proszku jest źródłem wysokiej jakości białka, które jest łatwo dostępne oraz bardzo dobrze przyswajalne. Aby być szczegółowym należy oddać wyższość konwencjonalnemu mleku, które zawiera większe ilości witamin z grupy B, w szczególności B5 (1,2 µg vs. 0,9 µg) oraz B12 (0.9 mg vs. 0.8mg), a także większą ilość selenu (7,6 µg vs. 6,3 µg) i fosforu (247 mg vs 227 mg).

Porównaliśmy również cenę porcji mleka płynnego oraz mleka w proszku. Cena porcji konwencjonalnego mleka jest dwukrotnie wyższa od jego sproszkowanego odpowiednika (odpowiednio 0,56 zł i 1,1 zł – na podstawie portalu ceneo.pl).

Podsumowując, mleko w proszku nie różni się istotnie od swojego standardowego odpowiednika pod względem wartości odżywczych. Możemy go użyć jako bazę dla swoich koktajli bądź wypieków, gdzie po dodaniu innych składników nie odczujemy różnicy w smaku.

udostępnij na:

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: