FAST FOOD PO TRENINGU?

Choć tytuł wpisu może niektórych szokować to konsumpcja żywności typu fast-food po treningu uszczuplającym znacznie zasoby glikogenu mięśniowego jest tak samo skuteczna w jego odbudowie jak żywność przeznaczone dla sportowców.

Autorzy zrekrutowali do swojego badania 11 zdrowych mężczyzn, którzy przy dwóch różnych okazjach wykonali 90 minutową sesję treningową wypłukującą glikogen zakończoną 4 godzinnym okresem regeneracji. Bezpośrednio po i w 2 godzinie po treningu skonsumowali żywność typu fast-food lub żywność przeznaczoną dla sportowców (łączna podaż makroskładników w tym czasie wynosiła 1,54 ± 0,27 g/kg mc. węglowodanów, 0,24 ± 0,04 g/kg mc. tłuszczów oraz 0,18 ± 0,03g/kg mc. białka).

Biopsję mięśnia obszernego bocznego wykonano bezpośrednio po oraz w 4 godzinie po treningu. Zbadano także odpowiedź insulinową, stężenie glukozy oraz profil lipidowy. A po upływie 4 godzin wykonano także test z próbą czasową na dystansie 20 km (ang. time trial).

Nie odnotowano żadnych różnic w zakresie badanych parametrów. Prościej rzecz ujmując, w krótkoterminowym okresie resynteza glikogenu była tak samo skuteczna niezależnie od tego czy uczestnicy badania spożywali fast-food (m.in. hamburger, frytki, coca-cola, naleśniki) czy żywność przeznaczoną dla sportowców (m.in. Gatorade, baton Power Bar, odżywka węglowodanowa Cytomax). Kompozycje posiłków przedstawia poniższa tabela.

TABELA

WNIOSKI

Wyniki tego badania dostarczają nam kilku informacji:

1) krótkoterminowy cel (jakim jest resynteza glikogenu) może zostać osiągnięty zarówno poprzez podaż żywności typu fast-food oraz żywności przeznaczonej dla sportowców,

2) obie propozycje kompozycji posiłków potreningowych nie są, pod względem gęstości odżywczej, z mojego punktu widzenia optymalne,

3) długotrwała konsumpcja żywności typu fast-food może wiązać się z negatywnymi skutkami zdrowotnymi (wysoka podaż tłuszczów trans).

Cramer MJ, Dumke CL, Hailes WS, Cuddy JS, Ruby BC. Post-exercise Glycogen Recovery and Exercise Performance is Not Significantly Different Between Fast Food and Sport Supplements. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2015.

udostępnij na:

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: