EFEKT NIEWRAŻLIWOŚCI MIĘŚNIOWEJ (ANG. MUSCLE FULL EFFECT)

Aminokwasy stymulują proces syntezy białek mięśniowych (MPS) wyłącznie przez krótki czas, po którym następuję okres niewrażliwości mięśniowej, podczas którego pomimo dalszej podaży aminokwasów nie obserwuje się odpowiedzi MPS. Zjawisko to określa się efektem niewrażliwości mięśniowej (ang. muscle full effect).

Precyzując, po spożyciu białka występuje krótki okres opóźnienia (około 45-90 minut) wzrostu tempa procesu MPS, by między 90 a 120 minutą osiągnąć szczytową wartość. Następnie, pomimo prób utrzymania podniesionego stężenia aminokwasów w osoczu, proces MPS gwałtownie ulega spowolnieniu, do wartości wyjściowych (Bohe, 2001)(Atherthon, 2010). Przynajmniej dopóki mowa o warunkach spoczynkowych.

Bohe, 2001

Wydaje się, że efekt niewrażliwości mięśniowej nie jest aż tak oczywisty w kontekście sportowców. Najlepszy tego przykładem jest badanie, w którym oceniono wpływ spożycia białka w warunkach spoczynkowych oraz w okresie potreningowym (Churchward-Venne, 2012).

Churchward-Venne, 2012

Bez bodźca treningowego (A), proces MPS aktywowany jest wyłącznie przez 1-3 godziny po spożyciu białka, a następnie ulega zahamowaniu do wartości wyjściowych. Z kolei w okresie potreningowym (B), białko skutecznie stymulowało proces MPS w 1-3 godzinie, a także 3-5 godzinie po zakończeniu protokołu treningowego. Interesujące jest także, że zjawisko uwrażliwienia mięśni na białko (czyt. aminokwasy) utrzymuje się co najmniej przez 24 godziny po zakończeniu jednostki treningowej (Burd, 2011).

Jak wykorzystać wyniki tych badań w praktyce? Po pierwsze efekt niewrażliwości mięśniowej, choć fascynujący, jest słabo poznany, dlatego zdecydowanie za wcześnie na jakiekolwiek rekomendacje oparte na dowodach naukowych. Możne jednak pokusić się o luźne spostrzeżenia:

  • w przypadku osób nietrenujących/ w warunkach spoczynkowych podaż białka (produktu białkowego) co 3-5 godzin wydaje się być optymalnym modelem żywieniowym,
  • w przypadku realizacji treningu, w szczególności o charakterze oporowym, efekt niewrażliwości mięśniowej na dostępność aminokwasów jest mniej zrozumiały; prawdopodobnie większa częstotliwość podaży białka w ciągu 24 godzin po zakończeniu jednostki treningowej może okazać się bardziej wskazana.

 

udostępnij na:

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: