DIETA UBOGOWĘGLOWODANOWA A UKŁAD ODPORNOŚCIOWY

DIETA UBOGOWĘGLOWODANOWA A UKŁAD ODPORNOŚCIOWY

Wydaje się, że duża część zaburzeń układu immunologicznego indukowanych wysiłkiem fizycznym spowodowanych jest podwyższonym stężeniem hormonów stresu. Odpowiednie strategie żywieniowe mogą efektywnie wpływać na odpowiedź hormonalną organizmu, a w konsekwencji ograniczać dysfunkcje układu odpornościowego indukowane ćwiczeniami. Ilość glikogenu zgromadzonego w tkance mięśniowej oraz wątrobie przed przystąpieniem do aktywności fizycznej wpływa na odpowiedź hormonalną oraz immunologiczną organizmu występującą po jej zakończeniu. Rezerwy glikogenowe organizmu są raczej ograniczone (zwyczajowo mniej niż 500 gramów) i są uzależnione od ostatnich obciążeń treningowych oraz podaży węglowodanów wraz z dietą.

W przypadku gdy sportowiec podejmuje się długotrwałego wysiłku fizycznego przez kilka dni z rzędu jednocześnie stosując dietę ubogą w węglowodany (mniej niż 10% całkowitej podaży energetycznej), stężenie krążących hormonów stresu (np. adrenalina i kortyzol) oraz cytokin (np. IL-6, IL-10 i IL-1ra) jest znacząco wyższe niż w przypadku osób stosujących dietę o normalnej lub wysokiej zawartości węglowodanów (Rys. 1; Mitchell et al. 1998; Bishop et al. 2001b).

Niemniej jednak, z wyjątkiem umiarkowanego spadku całkowitej liczby krążących limfocytów (Mitchell et. al. 1998), istnieje ograniczona liczba dowodów, w których odnotowano istotnie większe zjawisko immunodepresji po zakończeniu wysiłku fizycznego wśród osób stosujących dietę o niskiej zawartości węglowodanów w porównaniu do osób spożywających dietę wysokowęglowodanową. Należy jednak pamiętać, że dieta w której podaż węglowodanów nie będzie dostosowana do aktualnego zapotrzebowania energetycznego może być związana nie tylko z zaburzeniem funkcjonowania układu odpornościowego, ale przede wszystkim z pogorszeniem zdolności wysiłkowych.

Źródło: książka Exercise Immunology pod redakcją Michael Gleesona, Nicolette Bishop oraz Neila Walsha.

udostępnij na:

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: