DIETA ROŚLINNA VS DIETA KETOGENICZNA

Właśnie do przeddruku trafiło jego nowe badanie, w którym 20 uczestników zostało zamkniętych w klinice na 28 dni. Najpierw przez 14 dni stosowali dietę niskowęglowodanową i ketogeniczną opartą na produktach zwierzęcych (ABLC) lub dietę roślinną o niskiej zawartości tłuszczów (PBLF). Po upływie 14 dni przydzielony losowo model żywieniowy został zmieniony na taki sam okres na przeciwną dietę.
Dieta PBLF dostarczała energii w następujących proporcjach: 75,2% z węglowodanów, 10,3% z tłuszczów oraz 14,5% z białka. Gęstość energetyczna diety (bez uwzględnienia napojów) wynosiła 1,1 kcal/g.
Dieta ABLC dostarczała z kolei energii w następujących proporcjach: 75,8% z tłuszczów, 10,0% z węglowodanów oraz 14,2% z białka. Gęstość energetyczna diety (bez uwzględnienia napojów) wynosiła 2,2 kcal/g.
  • Dieta roślinna skutkowała spontanicznym zmniejszeniem poboru energii ad libitum o 689±73 kcal/dzień w porównaniu z dietą odzwierzęcą i ketogeniczną (obserwację tę odnotowano u wszystkich uczestników).
  • Pomimo mniejszego poboru energii w diecie PBLF, dieta ABLC skutkowała gwałtowniejszym ubytkiem masy ciała na początku interwencji, ale pod koniec drugiego tygodnia różnica pomiędzy modelami żywieniowymi nie była istotna.
  • Jeżeli jednak przyjrzeć się bliżej zmianom kompozycji składu ciała to okazuje się, że dietą roślinna istotnie prowadziła do ubytku tkanki tłuszczowej, natomiast dieta ketogeniczna związana była z większym ubytkiem beztłuszczowej masy ciała (co zaskakuje ze względu na dostępność aminokwasów odzwierzęcych oraz większą podaż białka razem z dietą).
  • Dieta roślinna charakteryzowała się takim samym wpływem na głód, satysfakcję z jedzenia, uczucie pełności po posiłku. Mówiąc prościej, uczestnicy jedli 700 kcal mniej, ale czyli się tak samo najedzeni!
Wniosków z pracy jest oczywiście zdecydowanie więcej. Zachęcam do odwiedzenia Twittera i śledzenia Kevina Halla. I przeczytania pracy oczywiście!
udostępnij na:

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: