BCAA A ZMĘCZENIE

BCAA, czyli aminokwasy rozgałęzione (leucyna, izoleucyna i walina) są powszechnie stosowane przez sportowców w celu uskutecznienia procesu regeneracji powysiłkowej i maksymalizacji obrotu białka, szczególnie po zakończeniu treningu o charakterze siłowym. Wiele osób spożywa jednak BCAA w celu minimalizacji zmęczenia oraz poprawy regeneracji za pośrednictwem mechanizmów angażujących ośrodkowy układ nerwowy.

Jednak zanim przejdę do BCAA, kilka słów na temat serotoniny, która zaangażowana jest w proces odczuwania braku energii, senności oraz może odgrywać istotną rolę w występowaniu zmęczenia podczas wykonywania ćwiczeń.

Stopień syntezy serotoniny w mózgu w dużym stopniu zależny jest od dostępności jej prekursora – krążącego w osoczu tryptofanu. Aminokwas ten jest transportowany w formie wolnej przez barierę krew-mózg za pośrednictwem specyficznego transportera, wspólnego dla grupy dużych neutralnych aminokwasów, w tym m.in. BCAA. Suplementacja BCAA może zatem zmieniać stosunek krążącego we krwi wolnego tryptofanu do BCAA, co z kolei wpływa na ograniczone przedostawanie się tryptofanu do mózgu.

Warto dodać, że spożywanie węglowodanów, za pośrednictwem insuliny, hamuje proces lipolizy, a w związku z tym uwalnianie wolnych kwasów tłuszczowych (FFA). FFA konkurują z tryptofanem o przyłączenie do albuminy (FFA charakteryzują się większym powinowactwem do albuminy). Oznacza to, że przy długotrwałych wysiłkach (bądź treningach wykonywanych z niską dostępnością glikogenu) stężenie FFA może wzrastać, a w konsekwencji również stężenie wolnego tryptofanu.

Teoria tryptofan-serotonina została potwierdzona na modelach zwierzęcych. Co więcej badania przeprowadzone na gryzoniach potwierdziły poprawę zdolności wysiłkowych po suplementacji BCAA. Jednak badania przeprowadzone na ludziach są niejednoznaczne.

Potencjalna przyczyna wyjaśniająca brak lub ograniczony efekt poprawy zdolności wysiłkowych po spożyciu BCAA to fakt, że aminokwasy te zmniejszą również wychwyt tyrozyny, a w następstwie syntezę i uwalnianie katecholamin, w szczególności dopaminy (tyrozyna jest jej prekursorem). Leki stymulujące uwalnianie dopaminy znane są ze swoich właściwości poprawiających zdolności wysiłkowych, w związku z tym dodatek tyrozyny do BCAA teoretycznie mógłby niwelować ten niekorzystny efekt. Potrzeba jednak więcej badań w tym zakresie, z pewnością jednak zmniejszenie stężenie tyrozyny w osoczu skutkuje pogorszeniem wydolności fizycznej.

Rattray B, Argus C, Martin K, Northey J, Driller M. Is it time to turn our attention toward central mechanisms for post-exertional recovery strategies and performance? Front Physiol. 2015;6:79.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat BCAA zapraszamy was na nasze najbliższe szkolenie.

udostępnij na:

Zostaw odpowiedź

udostępnij na: